RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA
Mata
Pelajaran :
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas :
|
Tahun
1 Prudent
|
Tema/Tajuk :
|
Kekeluargaan/Keluarga Saya
|
Masa :
|
7.30 – 8.30 pagi
|
Standard
Kandungan :
|
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa
dan
ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang
betul.
|
Standard Pembelajaran
:
|
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan
sebutan
yang betul.
|
Objektif
Pembelajaran :
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat;
i.
Membaca dan mengeja
perkataan berkaitan keluarga yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
ii.
Membaca
perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi 2 atau 3 suku kata terbuka dan
tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul.
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran :
|
1.
Guru
mempamerkan lirik lagu ’Saya Sayang Semuanya’.
2.
Aktiviti
simulasi watak yang terdapat dalam keluarga.
3.
Memadankan
perkataan dengan gambar di dalam lembaran kerja yang diberikan.
|
Pengisian
Kurikulum :
|
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai: Kasih sayang, kerjasama
Peraturan sosiobudaya: berbudi bahasa
|
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK) :
Elemen Nilai Tambah :
|
Kreativiti dan Inovasi
Kecerdasan Pelbagai : Muzik
|
Pengetahuan
sedia ada :
|
Murid sudah mengenal sebahagian ahli keluarga mereka.
|
Sistem
bahasa:
|
Kosa kata :Ayah, ibu,
adik, abang.
Tatabahasa : kata nama am. |
Bahan
Bantu Belajar :
|
komputer, slaid powerpoint,
gambar-gambar tunggal, kad gambar,
lirik lagu.
|
Langkah/
Masa
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Lirik
Lagu ‘Saya Sayang Semua’
Saya Sayang Keluarga
Satu
satu
Saya
sayang ibu
Dua
dua
Saya
sayang bapa
Tiga
tiga
Sayang
adik kakak
Satu
dua tiga
Sayang
abang juga
Satu
dua tiga
Sayang
semuanya
|
1.
Guru pamerkan lagu ‘
Saya Sayang Semua’ pada papan tulis.
2.
Guru bimbing murid membaca lirik lagu yang dipamer sambil mengeja suku kata
dengan sebutan yang betul.
3.Murid
menyanyi diiringi muzik.
|
Nilai:
kerjasama
ENT:
Intrapersonal
(rujuk Lampiran 1)
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Kad
perkataan bergambar
|
1.Guru
mempamerkan perkataan bergambar.
2.Murid
mengeja dan menyebut perkataan berdasarkan kad perkataan bergambar.
3.
Permainan bahasa menggunakan kad perkataan yang mana murid dikehendaki
mengangkat kad yang membentuk
perkataan yang dinyatakan oleh guru.
|
KBT:
Belajar
Cara Belajar
-bacaan
luncuran
-bacaan
intensif
(rujuk lampiran 2)
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Teks
Petikan
Nama bapa Ali ialah Husin.
Nama ibu Ali ialah Maria.
Nama kakak Ali ialah Lisa.
Nama abang Ali ialah Abu.
Ali dan keluarganya tinggal di kampung.
Bapa Ali ada kebun durian.
Ali sayang akan keluarganya.
|
1.
Guru mengedarkan lampiran petikan kepada setiap murid.
2.
Guru membimbing murid membaca petikan dengan sebutan dan intonansi yang
sesuai.
3.Murid
membaca petikan dengan sebutan yang betul secara individu, kumpulan atau
kelas.
4.Guru
bersoal jawab tentang isi petikan.
|
(rujuk lampiran 3)
(rujuk lampiran 4)
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Aktiviti
main peranan mengikut watak:
-datuk
-nenek
-ibu
-bapa
|
1.
Guru memilih murid secara rawak.
2.
Guru meminta murid main peranan watak yang dipilih berdasarkan kad bergambar.
3.Rakan-rakan yang lain akan meneka watak yang telah dilakonkan.
4.
Murid mengeja dan menyebut kembali perkataan watak tersebut.
|
Nilai:
-
Kerjasama
-Kejujuran
ENT:
Interpersonal
EMK:
Kreativiti
dan inovasi
(rujuk lampiran 5)
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Keluarga
Saya
|
Pentaksiran :
1.
Guru memberi dua lembaran kerja
2.
Murid dikehendaki menyusun huruf membentuk perkataan yang betul.
3.Murid
dikehendaki mengisi tempat kosong dengan frasa yang sesuai.
Latihan Pengayaan:
4.
Murid diberi lembaran kerja.
5.
Murid dikehendaki membulatkan perkataan yang berkaitan dengan keluarga.
6.
Guru meminta mereka menyebut perkataan tersebut secara individu.
Latihan
Pemulihan:
7.
Guru memberikan lembaran kerja .
8. Murid
diminta memadankan dengan
gambar dengan perkataan yang sesuai.
|
KBT:
Konstruktivisme
Memahami
perkataan yang berkaitan dengan keluarga.
Lembaran
Kerja
(rujuk lembaran kerja 1-4)
|
Penutup
(5 minit)
|
Audio
lagu ‘Saya sayang Semua’
|
1.
Murid menyanyikan lagu semula dengan gerakan
bebas.
|
Ilmu:
Muzik
Nilai
: kesyukuran
|
Refleksi:
Ulasan guru pembimbing
Ulasan pensyarah penyelia:
* Pentaksiran hanya dilaksanakan dalam standard kandungan dan
standard pembelajaran kemahiran lisan,bacaan, tulisan dan tatabahasa sahaja.
Bagi standard kandungan dan standard pembelajaran aspek seni bahasa tidak perlu
dilaksanakan..
No comments:
Post a Comment
Assalammualaikum ...
Sila tinggalkan komen anda di sini...
SATU pun jadi lah !! hehe